Vegetarianizmus


A tiszta vegetarianizmus egyesíti az egészséges vegetáriánus étrend fizikai tápértékét a lelki táperővel, mely abból ered, hogy elfogadjuk Istentől való függésünket, illetve a Földanya áldásait.

Az ahimsa, vagy “erőszak nélküliség” azt jelenti, hogy egyetlen élőlény fejlődését sem gátoljuk meg. Mivel a lélek még a test halála után sem pusztul el, az állatok megölése is bűnnek számít. Annak ellenére, hogy elegendő mennyiségű gabonaféle, gyümölcs és tejtermék áll a rendelkezésükre, az emberek manapság sajnos ragaszkodnak a húsevéshez. Ha elegendő mennyiségű élelem áll az emberek rendelkezésére, akkor a lelki megvalósításban fejlődni kívánóknak nem szabad erőszakot alkalmazniuk az állatokkal szemben.

Az emberek különféle okokból lesznek vegetáriánusok, ki egészségügyi megfontolásból, ki elvi, vallási, filozófiai és ökológiai szempontok miatt. Ha megértjük, hogy az emberi test fenntartható vegetáriánus ételek fogyasztásával, akkor – mint ahogyan saját háziállatainkat sem pusztítjuk el, hogy megegyük – más élőlények életét sem vesszük el pusztán húsuk elfogyasztásáért.

A hindu tradícióban gyökerezve a tiszta vegetarianizmus lelki szemléletmódja mindenféle hitű ember számára jelentést hordoz. Az egyszerű vegetáriánus táplálkozás további szintje az, amikor az ember nem csupán elhagyja a húsevést, hanem ételét fogyasztás előtt fel is szenteli. Pusztán fogjuk az ételt, és mielőtt elfogyasztanánk, felajánljuk azt Istennek köszönetünk jeléül. És ahogyan a tűzbe tartott vas is átveszi a tűz tulajdonságait és izzóvá, forróvá válik, úgy az étel is lelkivé, istenivé válik, ha Istennel kerül kapcsolatba. Az étel tisztává, karmamentessé, és lelkileg táplálóvá válik. A hinduk ezt az ételt prasadának, Isten kegyének nevezik.

A tiszta vegetarianizmus abból a meggyőződésből ered, hogy az étel, amit eszünk, befolyással van lelki tudatunkra és későbbi viselkedésünkre. A Bhagavad-Gita, az indiai lelkiség szentírása szerint a jóság minőségében lévő ételek – a zöldségek, gyümölcsök, olajos magvak, gabonafélék, hüvelyesek, a cukor, és a tiszta tejtermékek – mind megszentelhetők, azaz áldozat során felajánlhatók. Ezzel szemben a húst, a halat és a tojást a szenvedély és a tudatlanság minőségébe sorolják, ezért nem ajánlhatók fel Istennek. Ha az étel, amit fogyasztunk, lelki tudás híján lévő ember kezei által készült (például boldogtalan alkalmazottak, akik piszkos élelmiszergyárban dolgoznak), biztosak lehetünk benne, hogy nemkívánatos szellemi energiákhoz jutunk. Ebből az okból a tiszta vegetarianizmus elutasítja az ilyen jellegű ételeket, a friss, természetes összetevőkből készült ételek javára.

Idézetek a vegetarianizmusról